לוגו שפילינגר משרד עו"ד

תאונת עבודה: נפילה מגובה

נפילה מגובה בעבודה

תאונות עבודה הן רעה חולה בחברה הישראלית. מדי שבוע התקשורת מדווחת על עובד נוסף שמצא את מותו או נפצע קשה בתאונת עבודה, ובנוסף להם עשרות עובדים נוספים נפצעים בתאונות במהלך העבודה וסיפורם אינו מגיע לתקשורת. אחד הסוגים הנפוצים והמסוכנים ביותר של תאונת עבודה הוא נפילה מגובה: בין אם מדובר בנפילה מפיגום, נפילה מסולם או מכל משטח מוגבה אחר. פיקוח והדרכה, הכרת כללי העבודה בגובה ושימוש באמצעי הבטיחות הנדרשים, כל אלו עשויים למנוע את האסון הבא.

תאונת נפילה מגובה בעבודה

תאונת עבודה של נפילה מגובה, היא מצב בו עובד נפצע פציעה ממשית עקב נפילה לקרקע או למשטח מוצק, ממשטח או מאמצעי גבוה יותר, בזמן שהעובד היה עסוק בעבודתו. דוגמאות:

  • נפילה מסולם: נפילה מסולם שבעקבותיה נגרמה לעובד פציעה או פגיעה גופנית משמעותית, תחשב לתאונת עבודה לכל דבר ועניין. ברגע שהגוף שלנו עלה מעל הקרקע ונפל, הוא נפל מגובה, גם מדובר בגובה של עשרות סנטימטרים.
  • נפילה משרפרף / כיסא: כן, אתם קוראים נכון. עובד שנפל כשטיפס על כיסא או אפילו על שרפרף כדי לבצע את עבודתו ולהגיע לדבר מה המצוי בגובה, ייחשב לעובד שנפגע בתאונת עבודה, ככל שנגרמה לו פגיעה גופנית ממשית עקב הנפילה.
  • נפילה מגג: מטבע הדברים, עבודה על גג היא משימה שדורשת מהעובד לעבוד בגובה רב. בשל כך נדרש שימוש באמצעי זהירות שונים, והמעסיק או מזמין העבודה צריכים לדאוג לאמצעי בטיחות כאלו בנסיבות מסוימות. לדוגמה, בעת עבודה על גג שביר או על גג תלול, יש לפעול בהתאם להוראות תקנות הבטיחות בעבודה (עבודה על גגות שבירים או תלולים), תשמ”ו-1986. תאונת נפילה מגובה שנגרמה עקב עבודה שלא בהתאם לתקנות בטיחות חשובות אלו, עלולה להוביל לחיוב המעסיק או מזמין העבודה לפצות את העובד שנפגע.
  • נפילה מפיגום: פיגום הוא מבנה ייעודי לעבודה בגובה, ונפילה ממנו תחשב כתאונת עבודה.
  • נפילה ממשטח עבודה מוגבה: נפילה לקרקע בזמן עבודה על במת הרמה, מנוף או סל הרמה, היא תאונת נפילה מגובה בעבודה לכל דבר.

העבודה שלנו יכולה להיות כרוכה בסיכונים שונים. אולם, לכל סכנה בטיחותית צריך להינתן מענה סביר מצד המעסיק או מזמין העבודה, על אחת כמה וכמה כשבמהלך העבודה העובד נדרש לעלות מעל פני הקרקע.
המעסיק הוא הגורם האחראי לבטיחות העובד, והוא נושא באחריות ברוב המקרים בהם התרחשה תאונת עבודה במהלך כל פעולה שיש בה משום קיום של הוראות המעסיק. בנוסף, נפילה מגובה בעבודה היא תאונת עבודה לכל דבר, לכן רצוי להתייעץ עם עורך דין תאונות עבודה לגבי הגשת תביעה מתאימה למוסד לביטוח לאומי.

נפילה מגובה – פציעות נפוצות

נפילה מגובה המלווה בחבטה חזקה בקרקע, עלולה להיות קטלנית. במקרים אחרים, עלולות להיגרם פציעות וחבלות גופניות שונות. לדוגמה:

  • חבלות יבשות: חבלות, שפשופים ומכות יבשות מאפיינות תאונות של נפילה מגובה נמוך.
  • שברים בעצמות: פציעות נפוצות בתאונות נפילה מגובה הן פגיעות שלד ושברים באזורים שונים בגוף, החל בגולגולת וכלה באצבעות כפות הידיים והרגליים.
  • פגיעה ברקמות חיבור: בין הפגיעות האופייניות לנפילה מגובה בעבודה, נמצא נזקים למניסקוסים, לרצועות, לגידים ולרקמות סחוסיות / רקמות מעטפת אחרות.
  • פגיעות באיברים פנימיים: חבטה גופנית עזה עלולה לגרום לדימומים פנימיים ולפגיעות באיברי פנים, כגון טחול, כבד, כליות ואיברים אחרים.
  • חבלת ראש: חבלות ראש עם דימומים תוך גולגולתיים, זעזוע מוח או סימני Post concussion המופיעים לאחר התאונה, הן מסוג הפגיעות הנפוצות בתאונות עבודה של נפילה מגובה, בעיקר במקרים בהם לא נעשה שימוש בקסדת בטיחות בעת הנפילה.
  • פגיעות נירולוגיות פריפריאליות: פגיעה במערכת העצבים ההיקפית גם היא אופיינית לנפילה מגובה.
לייעוץ והערכת סיכויי התביעה

נפילה מגובה – אחריות המעסיק

אצל עובדים שכירים, האחריות למנוע תאונות עבודה בדרך כלל מוטלת על מקום העבודה (המעסיק).

ישנם כללי בטיחות מתאימים לסיטואציות שונות, והמעסיק חייב לעקוב אחריהם בהתאם למשימה שהוא מצפה מהעובד לבצע. לדוגמה:

  • סביבת עבודה בטוחה: המעסיק צריך לדאוג שסביבת העבודה תהיה בטוחה ונקיה ממכשולים מסוכנים וממפגעים בטיחותיים שניתן להימנע מהם, בהתאם לנסיבות.
  • ציוד בטיחות תקין: המעסיק צריך לספק לעובדים ציוד בטיחות תקין לכל משימה, לדוגמה, סולם תקין ולא פגום, קסדה שעומדת בתקני בטיחות, רתמה תקנית וכיוצא באלו. המעסיק צריך לדאוג גם לפיקוח על העובד, ולחייב את העובד להשתמש כראוי בציוד הבטיחות בעת ביצוע משימותיו.
  • הדרכות תקופתיות: על המעסיק להקפיד שכל העובדים אשר מבצעים משימות בגובה, יעברו כל הדרכה נדרשת לפי חוק או לפי נהלים רלוונטיים. ההדרכה תינתן לעובדים, בדרך כלל, על ידי ממונה בטיחות שהוסמך לכך.
  • תנאי העסקה סבירים: על המעסיק לדאוג שעובדים המבצעים משימות מסוכנות, כגון עבודה בגובה, יזכו לתנאי העסקה מתאימים. לדוגמה, אין להעסיק עובד בעבודות בגובה במשך שעות רבות מדי ללא אספקת מים סדירה או ללא הפסקה למנוחה.
  • פוליסת ביטוח חבות מעבידים: ביטוח חבות מעבידים הוא אחד הכלים החשובים ביותר שמעסיק שקול, אחראי וזהיר דואג להחזיק. ביטוח זה נועד לפצות עובד שנפגע בתאונת עבודה. כך, אנו יכולים לתבוע את פוליסת הביטוח על מלוא נזקי העובד שנפגע בתאונה, ולהימנע מפגיעה כלכלית ישירה במעסיק עצמו. הדבר מבטיח שעובד שנפגע בתאונת עבודה, יקבל את הפיצוי המגיע לו מגוף פיננסי שמסוגל לשלם את הפיצוי במלואו (חברת הביטוח), וכן הדבר מונע אי-נעימות מול המעסיק וחשש מפני פגיעה ביחסי העבודה על רקע התביעה.

במידה ואתם עובדים עצמאים ונפגעתם מנפילה מגובה בזמן העבודה, יש להתייעץ עם עורך דין ולבדוק אם למזמין העבודה יש אחריות לפצות אתכם על הנזק הגופני שנגרם לכם. לדוגמה, במצב בו מזמין העבודה סיפק לכם סולם לא תקין, או שביקש מכם לעלות על פלטפורמה גבוהה בלי לעדכן אתכם שקיים בה מפגע, שיכול לגרום לנפילתכם. לעובדים עצמאים, אנו ממליצים לקרוא מידע נוסף על תאונות עבודה של עצמאי באתרנו.

אם נגרמה לכם פציעה משמעותית עקב נפילה מגובה בעבודה, רצוי שתקפידו לשמור על כל המסמכים הרפואיים הקשורים לטיפול בכם.
אנו ממליצים לכם לפנות לעורך דין מומלץ לצורך ייעוץ, ליווי וטיפול בתביעות הרלוונטיות עבורכם, לתגמולים מהמוסד לביטוח לאומי, לתגמולים מביטוח אובדן כושר עבודה / פנסיית נכות, ולפיצויים מביטוח חבות מעבידים של המעסיק.
שימו לב: לתביעות הקשורות בתאונת עבודה, יש לפנות לעורך דין בתחום דיני נזיקין וביטוח. נושאים אלו קשורים לדיני הנזיקין, הביטוח וביטוח לאומי, והם בדרך כלל אינם חלק מתחום העיסוק של עורך דין מומחה לדיני עבודה.

לא. עורך דין לדיני עבודה מטפל (בין היתר) בתביעות הקשורות ליחסי עבודה: פיטורין שלא כדין, הלנת שכר, אפליה בתנאי עבודה וכיוצא באלו. לטיפול בתביעות הקשורות לתאונת עבודה, אנו ממליצים לפנות לעורך דין לדיני נזיקין. התביעות השונות הקשורות בנזקי גוף עקב תאונת עבודה, כמו תביעות למוסד לביטוח לאומי, תביעת אובדן כושר עבודה ותביעת פיצויים נגד המעסיק, הן חלק מרכזי מהעיסוק בתחום דיני הנזיקין.
אנו ממליצים להתייעץ עם עורך דין לפני שמקום העבודה יגיש עבורכם מסמכים לביטוח לאומי! לצערנו, אנו נתקלים במקרים בהם בעל העסק עצמו, או גורם אחר בעסק המטפל בהנהלת חשבונות או גיוס כוח אדם, מגישים למוסד לביטוח לאומי תביעה עבור העובד שנפגע בתאונת עבודה. לעתים הדבר גורם לנזקים שקשה לתקן לאחר מעשה. לתביעה המוגשת למוסד לביטוח לאומי יש היבטים משפטיים חשובים מאוד, שיכולים להשפיע גם על הזכויות המגיעות לכם מהמעסיק או מחברת הביטוח שלו. רצוי שעורך דין מטעמכם יטפל בנושא, ולא גורם מטעם המעסיק.

תוכן עניינים

Picture of אודות עו"ד ערן שפילינגר

אודות עו"ד ערן שפילינגר

עו"ד ערן שפילינגר, מייצג נפגעי תאונות ונפגעי רשלנות רפואית בתביעות פיצויים נגד חברות ביטוח ונגד מוסדות רפואיים. משרד עו"ד שפילינגר מוכר כמשרד עורכי דין בולט בתחומי הנזיקין והרשלנות הרפואית.

קראו עוד >>
דילוג לתוכן