לוגו שפילינגר משרד עו"ד

תאונת דרכים עם משאית

רכב פרטי עבר תאונת דרכים עם משאית

יחסי הגודל והמשקל בין משאית לרכב קל – אינן מאוזנים, בגלל גודלן ומשקלן הגבוה של משאיות. לכן, תאונת דרכים עם משאית עלולה לגרום לפציעות משמעותיות אצל נהגי רכבים פרטיים או דו-גלגליים המעורבים בתאונה. במילים אחרות, תאונה עם משאית היא תאונת דרכים מקבוצת סיכון גבוהה יותר לפציעות קשות ואף למוות, ביחס לתאונות דרכים אחרות. במאמר זה נדון בגורמים הנפוצים של תאונות דרכים המערבות משאיות.  

תאונת דרכים עם משאית: גורמים נפוצים

בין הגורמים הנפוצים לתאונות דרכים של משאיות, נבדיל בין גורמים הקשורים בנהיגה במשאית וגורמים שאינם כאלו.

תאונת משאית: נהיגה רשלנית במשאית

מהירות מופרזת: מהירות מופרזת היא אחת הסיבות השכיחות ביותר לתאונות של רכבי משא. כאשר נהג משאית נוסע במהירות מופרזת, הדבר מקשה על השליטה שלו במשאית ודורש מרחק עצירה גדול יותר. תאונת דרכים עם משאית הנגרמת כתוצאה ממהירות מופרזת עלולה לגרום לתוצאות קטסטרופליות המתבטאות בפציעות קשות ואף במוות של נהגי רכבים קלים או הולכי רגל המעורבים בתאונה.

הסחת דעת: נהגי משאיות סובלים מהסחות דעת בזמן נהיגה, בדומה לכל נהג אחר. הסחות דעת נפוצות כוללות שימוש בטלפון בזמן נהיגה, אכילה ושתייה בזמן נהיגה, או פשוט חלומות בהקיץ. תאונת דרכים של משאית אשר נגרמת עקב הסחת דעת של נהג המשאית, היא מסוכנת ביותר ובעלת פוטנציאל להסתיים כתאונת דרכים קטלנית, בעיקר מכיוון שנהג המשאית אינו שם לב לצורך לבלום עד שנהיה מאוחר מדי.

תאונת משאית

עייפות: נהגי משאיות מבלים שעות ארוכות מאחורי ההגה. גם אם הם לא נרדמים מאחורי ההגה, לנהגי משאיות עייפים יש בדרך כלל זמני תגובה איטיים יותר וכושר שיפוט לקוי, מה שעלול להוביל במהירות לתאונה שגורמת לפציעות חמורות. למעשה, תקנות התעבורה מגבילות את מספר השעות שנהגי משאיות יכולים לבלות בנהיגה ומחייבות הפסקות. תקנה 168 לתקנות התעבורה קובעת שנהג מקצועי, ובין היתר נהג משאית (רכב מסחרי שמשקלו הכולל מעל 6 טון):

  1. לא יתחיל את יום עבודתו בנהיגה אלא אחרי מנוחה שמחוץ לעבודה במשך 7 שעות רצופות לפחות;
  2. לא ינהג ברכב (ובעניינינו – במשאית) יותר מ-12 שעות בכל תקופה של 24 שעות ולא יותר מ-68 שעות בכל תקופה של 7 ימים;
  3. יפסיק נהיגתו לחצי שעה לפחות במשך כל תקופת נהיגה של 4 שעות רצופות;
  4. לא ינהג יותר מ-9 שעות אלא אם הפסיק את נהיגתו לשעה לפחות אחרי נהיגה במשך 6 שעות רצופות אך לא יאוחר מאשר אחרי נהיגה במשך 8 שעות ו-30 דקות רצופות;
  5. יימצא במנוחה שמחוץ לעבודה לפחות במשך 25 שעות רצופות (יום מנוחה), בכל תקופה של 8 ימים, ובלבד שמספר ימי המנוחה כאמור בשנה לא יפחת מ-52;

תקנה 168 מדגישה שני עניינים חשובים הנוגעים להוראות אלו:

  • מי שבידו השליטה על משאית או על הנוהג במשאית כאמור, לא יאפשר לנהג המשאית לנהוג אלא בהתאם להוראות תקנה זו (כלומר, בהתאם ל-5 ההוראות המפורטות לעיל לעניין שעות נהיגה ומנוחה).
  • לעניין ההוראות האלו, “נהיגה” היא לא רק נהיגה במשאית בפועל! “נהיגה” היא גם עבודה אחרת הקשורה במשאית או בטיפול במטען המובל על המשאית ובטעינתו, סידורו או פריקתו של המטען, ולרבות המתנה או הפסקה הכרוכה בנהיגה זו.

לרוע המזל, בעלי משאיות מסוימים לוחצים על הנהגים העובדים אצלם, להתעלם מהכללים האלו ולהמשיך לעבוד בנהיגה. ללא קשר לאלו, נהגים עלולים להתעייף גם אם הם מצייתים לתקנות ודואגים למספיק שעות מנוחה.

לייעוץ והערכת סיכויי התביעה

תאונת דרכים של משאית: גורמים נוספים

כשלים מכניים במשאית: כשלים מכניים במשאית או בנגרר, הם סיבה שכיחה נוספת של תאונת דרכים עם משאית. לרוע המזל, רבים מהכשלים הללו הם תוצאה של תחזוקה רשלנית. אי טיפול בבלמים או החלפת צמיגים בלויים, למשל, עלולים לגרום לתאונה מכיוון שהנהג לא יצליח לעצור את המשאית בבטחה. במקרים מסוימים, ייתכן שהכשל המכני נגרם על ידי חלקים פגומים.

יש להבין שמשאית היא כלי רכב כבד והיעדר תחזוקה קפדנית – עלול להוביל לתוצאות טראגיות. מסיבות אלו, בין היתר, ניתן צו פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הסדרים לחלוקת נטל הפיצויים בין המבטחים), תשס”א-2001. צו זה, אותו מכירים עורכי הדין בכינוי “צו רכב קל-כבד“, קובע השתתפות מוגברת של ביטוח החובה של משאית בפיצוי נפגעי תאונות דרכים של משאית עם רכב פרטי ורכב מסחרי קל – שמשקלו מתחת ל-4 טון.

המחוקק הבין את מה שהסברנו בפתח מאמר זה: יחסי הכוחות בין משאית לבין רכב קל אחר, אינם מאוזנים, ולכן תאונת דרכים עם משאית עלולה לגבות מחיר יקר יותר מנהגי הרכבים הקלים המעורבים בתאונה.

טעות בתכנון דרך: טעות בתכנון בתכנון מסלול הנסיעה, עלולה להוביל למקרה של תאונת משאית. לכן, טרם שליחת המשאית לדרכה יש לוודא שבדרך אין מכשולים מובנים שאינם מאפשרים למשאית לנסוע בבטחה, כגון עיקולים חדים מדי, גשר נמוך או מנהרה שתקרתה נמוכה מנקודת הגובה המקסימלי של המשאית ושל המטען הנגרר.

תאונת דרכים עם משאית הנגרמת עקב חריגת מטען: לכל משאית יש עומס מקסימלי שהיא מסוגלת לגרור בבטחה. תאונת דרכים עם משאית יכולה בהחלט להתרחש כאשר משאית עמוסה יתר על המידה, או שהמטען אינו מאוזן כראוי, או במקרים בהם המטען אינו מחובר ומאובטח היטב למקומו. הדבר עלול להוביל להתפוצצות צמיגים, לכשל בבלימה ולתאונות התהפכות שעלולות לגרום לפציעות חמורות מאוד עבור כל הנהגים המעורבים בתאונה. חריגה של מטען שאינו מחובר ומאובטח כראוי, עלולה להוביל לנפילת מטען מהמשאית תוך כדי נסיעה ופגיעה ברכבים הנוסעים אחרי המשאית, או לתאונות הקשורות לפגיעה של המטען החורג באלמנטים שונים בדרך.

דוגמה לכך היא מקרה של תאונת דרכים עם משאית המובילה לוחות שיש: מנוף המשאית לא היה מקופל וסגור לפי התקן, אלא נותר פתוח חלקית ורכן מעל לוחות השיש שהמשאית הובילה. בזמן נסיעה על כביש 4 סמוך למפעל קוקה קולה בבני ברק, מנוף המשאית פגע בגשר הולכי רגל. למרבה הצער, הגשר התמוטט ונהג המשאית נהרג בתאונה זו.

לייעוץ והערכת סיכויי התביעה

פיצוי כספי עקב תאונת משאית

עו”ד ערן שפילינגר עוסק בתחום דיני נזיקין ובתביעות לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. כשמאחוריו שנים ארוכות של ניסיון בניהול מאות תיקי תאונות דרכים כעורך דין המייצג חברות הביטוח מטעם ההגנה, כיום עו”ד שפילינגר מייצג את נפגעי תאונות הדרכים. הייצוג ניתן מידי עו”ד שפילינגר באופן אישי, לכל אורך הטיפול בתיק, מ-א’ ועד ת’.

אם אתם או יקיריכם נפגעתם בתאונת משאית או בתאונת דרכים אחרת, אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר או להשאיר לנו פרטים באתר זה, ועו”ד שפילינגר יחזור אליכם לשיחת ייעוץ והכוונה, בהקדם האפשרי.

תוכן עניינים

Picture of אודות עו"ד ערן שפילינגר

אודות עו"ד ערן שפילינגר

עו"ד ערן שפילינגר, מייצג נפגעי תאונות ונפגעי רשלנות רפואית בתביעות פיצויים נגד חברות ביטוח ונגד מוסדות רפואיים. משרד עו"ד שפילינגר מוכר כמשרד עורכי דין בולט בתחומי הנזיקין והרשלנות הרפואית.

קראו עוד >>
דילוג לתוכן