לוגו שפילינגר משרד עו"ד

פריצת דיסק בצוואר – תאונת דרכים

פריצת דיסק בצוואר בתאונת דרכים

פריצת דיסק בצוואר יכולה להיגרם כתוצאה מהטלטול שנגרם לגופנו בתאונת דרכים: תנועה מהירה קדימה ואחורה (צליפת שוט) של הראש, עלולה לגרום ללחץ פיזי מוגזם על חוליות עמוד השדרה הצווארי ולגרום לדיסקים בין חוליות חוליות הצוואר לזוז ממקומם, לבלוט או לאבד את שלמות המעטפת שלהם, וכתוצאה מכך להוביל למצבים שונים כגון דחיסה או גירוי של שורשי העצב היוצאים מעמוד השדרה. 

כדי להבין מהי פריצת דיסק בצוואר, נסביר באופן כללי מאוד את מבנה עמוד השדרה.

עמוד השדרה שלנו מורכב בעיקר מחוליות. חוליות אלו הן עצמות חלולות היוצרות יחדיו תעלה ארוכה – תעלת השדרה, שבתוכה עובר חוט השדרה. מחוט השדרה יוצאים שורשי עצבים ומהם נשלחים עצבים לאיברי הגוף – עצבים המאפשרים למוח שלנו לשלוט באותם איברים, להניע את השרירים, לחוש במגע, בטמפרטורה ובכאב.

בין כל זוג חוליות, מפריד דיסק. הדיסק עשוי מחומר סחוסי קשיח ממולא בג’ל רך, וכך הדיסק משמש כבולם זעזועים בין החוליות ושומר על עמוד השדרה גמיש ויציב. הוא נקרא “דיסק” מפני שצורתו עגולה ושטוחה, ובמרכזה יש חור שמאפשר לחוט השדרה לעבור דרכו.

פגיעות דיסקליות כגון בלט, בקע או פריצת דיסק בצוואר הן מסוג הפציעות השכיחות שאנו רואים אצל לקוחותינו לאחר תאונת דרכים. פריצת דיסק צווארית היא מצב בו דיסק שבין שתי חוליות בעמוד השדרה הצווארי – נפגע, והמעטפת הקשיחה שלו נקרעת, כך שהחומר הג’לטיני שבתוך הדיסק מתחיל להישפך החוצה.

פריצת הדיסק יכולה לגרום למצב של חיכוך בין החוליות, ללחץ על שורשי העצבים הסמוכים לאותו דיסק, או להיצרות של תעלת השדרה ואפילו ללחץ על חוט השדרה.

חשוב לציין שפריצת דיסק יכולה להיגרם עקב טראומה פתאומית (כגון תאונת דרכים), או עקב שחיקה ממושכת והתנוונות שמתפתחת עם השנים.

לייעוץ והערכת סיכויי התביעה

אבחון של פריצת דיסק בצוואר

ברוב המקרים, פריצת דיסק לא גורמת לתסמינים כלשהם. כלומר, אנשים רבים מסתובבים עם דיסק פרוץ בצוואר או בגב והם לא מודעים לכך, משום שהם לא מפתחים תסמינים רלוונטיים.

במקרים אחרים, פריצת הדיסק עלולה לגרום לתסמינים והפרעה תפקודית, לדוגמה עקב לחץ על חוט השדרה או על שורשי עצב .

לחץ על חוט השדרה יכול להיות מסוכן ובמקרים חריפים, לגרום לפגיעה בחוט השדרה כגון מיאלומלציה או פגיעות אחרות. לכן, חשוב מאוד לפנות לבדיקת אורתופד לאחר תאונת דרכים ולהמשיך במעקב רפואי.

לחץ על שורש עצב, יכול לגרום לתסמינים כגון כאבים שונים, הפרעות תחושה או חולשת שרירים שיופיעו באיברים שמעוצבבים על ידי אותו שורש עצב. לדוגמה, כאשר פריצת דיסק בצוואר גורמת ללחץ על שורש עצב שמעצבב את זרוע ימין, תסמינים אלו עלולים להופיע בזרוע ימין. חשוב לזכור תמיד ש”כל מקרה לגופו”. סוג התסמינים שיופיעו, אם בכלל, תלויים במידת הלחץ והגירוי על שורש העצב במקרה הספציפי שלכם.

כאמור, כאב הוא התסמין השכיח ביותר של פריצת דיסק בצוואר לאחר תאונת דרכים. למרבה הצער, מעבר לצילום רנטגן של הצוואר, רופאי חדר המיון בדרך כלל לא יזמינו בדיקת הדמיה מתוחכמת יותר עבור נפגעי תאונות דרכים שמתלוננים על פגיעת צליפת שוט וכאבי צוואר. צילומי רנטגן מתאימים להדמיה של החוליות ומטרתם בעיקר לשלול אפשרות של שבר בחוליה, אך הם לא יראו אם נגרמה פריצת דיסק.

בהמשך הבירור הרפואי לאחר תאונת דרכים, יכול להיות שאורתופד המטפל יפנה אתכם לבדיקת CT או MRI שניתן לאבחן באמצעותה פריצת דיסק. יכול להיות שתקבלו גם הפניות לבדיקות אחרות, כגון בדיקת EMG שמטרתה לבדוק אם יש פגיעה בהולכה העצבית משורש העצב אל הגפיים – מה שיכול להעיד על פציעה נוירולוגית או על לחץ שמופעל על העצב. בנוסף, יש חשיבות רבה לבדיקה קלינית של אורתופד מנוסה, שיבדוק אם יש התאמה בין התסמינים שאתם מתלוננים עליהם, לבין הממצאים שיופיעו בבדיקות ההדמיה והאלקטרו-דיאגנוזה.

תביעה על פריצת דיסק בצוואר עקב תאונת דרכים

אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים ונגרמה לכם פריצת דיסק בצוואר, רצוי לבדוק את האפשרות שלכם להגיש תביעת פיצויים נגד ביטוח החובה של הרכב. במסגרת תביעה כזו, בית המשפט ימנה מומחה רפואי שיבחן את המסמכים הרפואיים שלכם ויזמין אתכם לבדיקה אצלו במרפאה. המומחה יצטרך להחליט אם ניתן לקבוע לכם אחוזי נכות עקב פריצת הדיסק בצוואר, ואם פריצת הדיסק שלכם נגרמה עקב התאונה או עקב נסיבות אחרות. בהתאם, ייקבע בית המשפט מה הפיצוי הכספי שמגיע לכם מחברת הביטוח.

עורך דין תאונות דרכים שיטפל בתיק, יבדוק אם תאונת הדרכים הייתה קשורה לעבודה. במידה וקיים קשר בין הנסיעה בה אירעה תאונת הדרכים, לבין העבודה, עורך הדין יתבע גם את המוסד לביטוח לאומי.

כמו-כן יש לבדוק את האפשרות לתבוע את ביטוח אובדן כושר העבודה שלכם, או את קרן הפנסיה במידה ונגרם לכם אובדן כושר עבודה משמעותי לאורך תקופה ארוכה.

 

לקבלת מידע נוסף אודות ייצוג בתביעת פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תוכלו ליצור איתנו קשר טלפוני או להשאיר את פרטיכם כאן באתר. אנו נשמח לתת ייעוץ, להשיב על כל שאלה ולטפל במקרה שלכם.

תוכן עניינים

Picture of אודות עו"ד ערן שפילינגר

אודות עו"ד ערן שפילינגר

עו"ד ערן שפילינגר, מייצג נפגעי תאונות ונפגעי רשלנות רפואית בתביעות פיצויים נגד חברות ביטוח ונגד מוסדות רפואיים. משרד עו"ד שפילינגר מוכר כמשרד עורכי דין בולט בתחומי הנזיקין והרשלנות הרפואית.

קראו עוד >>
דילוג לתוכן