לוגו שפילינגר משרד עו"ד

חישוב פיצויים בתביעת רשלנות רפואית

מסדרון בית חולים, פיצויים בתביעת רשלנות רפואית

שאלות שאנו נשאלים בדרך כלל במסגרת פגישה ראשונית להתייעצות, הן במידה ותוגש תביעה בגין רשלנות רפואית כמה כסף אנחנו צפויים לקבל, או תוך כמה זמן מקבלים פיצויים. תביעת רשלנות רפואית היא סיפור מורכב מיסודו, אולם מרגע שנפסק כי התובע זכאי לפיצויים, עומדים מספר עקרונות ברורים לחישוב הפיצוי המגיע. במאמר זה נסביר מספר היבטים לגבי חישוב פיצויים בתביעת רשלנות רפואית.

 

מהי תביעה בגין רשלנות רפואית?

תביעה בגין רשלנות רפואית היא אחת מסוגי תביעות האחריות המקצועית. מדובר בתביעה נגד מוסד רפואי או גורם רפואי פרטי, לתשלום פיצויים עקב רשלנות בטיפול הרפואי שגרמה נזקים גופניים בלתי הפיכים למטופל.

בתביעות מסוג זה, אנו נדרשים להוכיח שהגורם הרפואי נתן טיפול בצורה שאיננה עומדת בסטנדרטים הרפואיים המקובלים בארץ לטיפול רפואי שכזה. כמו-כן עלינו להוכיח שהטיפול (או ההימנעות ממתן טיפול) גרם נזקים גופניים למטופל. כלומר, עלינו לזהות ולבודד את הנזקים הגופניים שהמטופל לא היה סובל מהם אלמלא אותו טיפול רפואי רשלני.

נקודת המוצא הבסיסית היא שהצוות הרפואי עשה כמיטב יכולתו לסייע למטופל, בהתאם לנתונים והמידע שעמדו לנגד עיניו באותו הרגע. לכן, עורך הדין המייצג את התובע צריך להיות בטוח ככל האפשר ביכולתו להוכיח כי הנזק שנגרם ללקוח, נבע מרשלנות של אחד הגורמים בצוות הרפואי.

חשוב להדגיש שתביעה בגין רשלנות רפואית היא תביעה אזרחית, כלומר, אין בתביעה כזו אישום פלילי והפיצויים היחידים שיינתנו במקרים מסוג זה, יהיה פיצוי כספי.

מי שיכול להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית הוא אחד מאלו:

  1. המטופל עצמו אשר נגרמו לו נזקים עקב רשלנות שהתקיימה בטיפול בו.
  2. במקרה של מטופל שגילו מתחת ל18, הוריו של המטופל הקטין או האפוטרופוסים שלו.
  3. במקרה של אדם בגיר אשר מונה לו אפוטרופוס או מיופה כוח במסגרת ייפוי כוח מתמשך, יהיו אלו האפוטרופוס או מיופה הכוח (הממונה).
  4. במקרה של מטופל שנפטר, יהיו אלו היורשים והתלויים באותו אדם.

בשולי הדברים כדאי להוסיף שתביעת רשלנות רפואית היא תביעה מורכבת הכרוכה גם בעלות כספית, לכן כדאי לבחון את היתכנות התביעה ולהעריך את סיכויי הצלחתה בעזרת עורך דין ותיק ומנוסה בתחום תביעות הרשלנות הרפואית.

כדי לבדוק את פרטי המקרה שלכם, נצטרך לשאול מספר שאלות.
אנא מלאו טופס זה ואנחנו נחזור אליכם להמשך בירור.

ממה מורכבים פיצויים בתביעת רשלנות רפואית

חשוב לדעת: פיצויים בתביעת רשלנות רפואית ייתנו עבור הנזקים הכספיים שנגרמו למטופל עקב אותה רשלנות. כלומר, בית המשפט איננו “מעניש” את הנתבע ולא מטיל עליו עיצומים כספיים עונשיים. בשונה מפיצוי שניתן על ידי נותן שירות במסגרת חווית שירות שלילית, חישוב פיצויים בתביעת רשלנות רפואית נעשה על בסיס ההוצאות היקרות וההפסדים הכספיים שנגרמו ושצפויים להיגרם לתובע, עקב הטיפול.

נזקים שונים שבגינם ישולמו פיצויים בתביעת רשלנות רפואית, הנם:

  • הפסדי הכנסה: חישוב פיצויים עבור הפסדים שנוצרו עקב היעדרות מהעבודה, שהובילה לפגיעה מוכחת בשכר או בהכנסות הכספיות.
  • פגיעה בכושר ההשתכרות: בית המשפט יחשב, על פי נוסחאות וחישובים אקטואריים שונים, את הירידה הצפויה בהכנסתו של התובע עקב הנזק הגופני שנגרם לו בטיפול – כאשר מדובר בנזק שמתבטא בפגיעה בכושר העבודה.
  • פגיעה בפנסיה ובזכויות סוציאליות: אסור לשכוח שהפסדי שכר ופגיעה בכושר העבודה עקב הנזקים הגופניים שנגרמו למטופל שטרם הגיע לגיל פרישה, מתבטאים גם בפגיעה בהפרשות לתנאים סוציאליים ובסכומים המופרשים לקרן הפנסיה שלו. עורך דין מקצועי ידע לדרוש פיצוי גם בגין נזק זה.
  • הוצאות רפואיות: פיצוי כספי עבור הוצאות על תרופות, אביזרים אורתופדיים, טיפולים רפואיים וכיוצא באלו, אשר אינם כלולים בסל הבריאות.
  • הוצאות שיקומיות: במקרים בהם נגרמו לתובע נזקים חמורים, כדוגמת מקרי רשלנות שהובילו לשיתוק מוחין או פגיעה קשה בניידות, יש צורך בהתאמת סביבת המגורים של המטופל לצרכיו החדשים. מעבר מגורים במקום נגיש ללא מדרגות, הנמכת ארונות והנגשת המטבח במקרים בהם המטופל מרותק לכיסא גלגלים, התאמת השירותים והמקלחת וכיוצא באלו. מדובר בהוצאות כספיות גבוהות והמטופל זקוק לכספי פיצויים בתביעת רשלנות רפואית כדי לעמוד בהן.
  • עזרה מצד שלישי: הוצאות כספיות על סיוע בתפקוד היום-יומי, כגון צורך בטיפול סיעודי צמוד, צורך בהעסקת עזרה בשכר (עובד משק בית) וכיוצא באלו.
  • כאב וסבל: חישוב פיצויים כספיים עבור כאב, סבל ועוגמת נפש שנגרמו למטופל עקב הטיפול הבעייתי, אינו נעשה באופן סובייקטיבי. לעתים נדמה שעורך דין ממולח יכול להרשים את בית המשפט בתיאורים דרמטיים אודות הסבל הרב של הלקוח, אך לא כך הדבר. פיצוי בגין נזקים אלו של כאב, סבל ועוגמת נפש, בדרך כלל מחושבים בהתאם לאחוזי הנכות שייקבעו למטופל, זאת על פי נורמות משפטיות נהוגות ותקדימים משפטיים.
  • הפסדים ליורשים / תלויים: במקרה בו המטופל נפטר עקב הטיפול הרפואי שקיבל, יחושבו פיצויים מסוגים שונים ליורשים ולתלויים הקשורים באובדן קרוב המשפחה המפרנס.

 

כיצד מתבצע חישוב פיצויים בתביעת רשלנות רפואית

חישוב הערך הכספי של כל סוג נזק, מתבצע בהתאם למאפיינים של אותו נזק. לדוגמה, הוצאות רפואיות ניתן להוכיח באמצעות קבלות. הפסדי הכנסה ניתן להוכיח באמצעות תלושי שכר או דו”חות שומה אצל עצמאים. לצורך חישוב פיצויים ברכיבי הנזק העיקריים, כגון פגיעה בכושר ההשתכרות, צרכים סיעודיים ופיצויים עבור כאב וסבל, אנו נדרשים לנתונים נוספים. לדוגמה:

  • אחוזי הנכות: שיעור אחוזי הנכות שייקבע למטופל, הוא אחד הפרמטרים העיקריים לצורך חישוב פיצויים בתביעת רשלנות רפואית. לדוגמה, במקרה בו ניתן להוכיח שנגרמו 10% נכות, ישולמו פיצויים שונים ממקרה בו הוכחה נכות בשיעור 20%.
  • נתוניו האישיים של הנפגע: מצב רפואי קודם, נכויות קודמות, גיל הנפגע, גובה ההכנסה שלו, השכלתו, הכשרתו המקצועית ונתונים נוספים, עומדים בלב תחשיב הנזק עליו מתבססים חישובי הפיצויים בתביעת רשלנות רפואית.
  • אחריות תורמת: לעתים נדירות, בית המשפט עלול לקבוע שלנפגע עצמו יש חלק מסוים בנזק שנגרם לו. לדוגמה, כשהנפגע לא מילא את הוראות הצוות הרפואי, מסר מידע שגוי או שלא פנה לעשות בדיקות שהופנה אליהן ואילו היה מבצע אותן, הנזק שלו היה עשוי להימנע.

 

תביעת רשלנות רפואית: בחירת עורך דין

רשלנות רפואית היא נישה ייחודית בדיני הנזיקין. ייצוג משפטי בתיקי רשלנות רפואית הוא נושא מקצועי מורכב הדורש היכרות מעמיקה עם החקיקה והפסיקה העדכנית, בקיאות בתחומים רפואיים שונים ועם אופן ההתנהלות של מוסדות בריאות, מעבר למצופה מעורך דין המטפל בתביעות נזקי גוף אחרות. לכן חשוב מאד שאת ייצוג התובע בתביעה בגין רשלנות רפואית, יוביל עורך דין מנוסה מאוד שתביעות רשלנות רפואית הן חלק משמעותי מעיסוקו העיקרי.

עו”ד ערן שפילינגר עוסק בתחום דיני נזיקין ובתביעות רשלנות רפואית. כשמאחוריו שנים ארוכות של ניסיון בניהול תיקי רשלנות רפואית, גם כעורך דין המייצג בתי חולים וקופת חולים מטעם ההגנה, כיום עו”ד שפילינגר מייצג את המטופלים שנפגעו מרשלנות רפואית. הייצוג ניתן מידי עו”ד שפילינגר באופן אישי, לכל אורך הטיפול בתיק, מ-א’ ועד ת’.

אם אתם או יקיריכם סובלים מנזקים משמעותיים עקב רשלנות רפואית, אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר או להשאיר לנו פרטים באתר זה, ועו”ד שפילינגר יחזור אליכם לשיחת ייעוץ והכוונה, בהקדם האפשרי.

תוכן עניינים

Picture of אודות עו"ד ערן שפילינגר

אודות עו"ד ערן שפילינגר

עו"ד ערן שפילינגר, מייצג מטופלים שנפגעו מרשלנות רפואית בתביעות פיצויים נגד קופות החולים, בתי חולים, קליניקות ורופאים פרטיים. משרד עו"ד שפילינגר מוכר כמשרד עורכי דין בולט בתחומי הנזיקין והרשלנות הרפואית.

קראו עוד >>
דילוג לתוכן