לוגו שפילינגר משרד עו"ד

טיפול רפואי רשלני

משפט ורפואה - טיפול רפואי רשלני

העשייה הרפואית אינה חפה מכשלים וטעויות, הן במסגרת טיפול פרטי והן במסגרת טיפול ציבורי. ישנם מקרים רבים בה ניתן טיפול רפואי רשלני בבית חולים או במרפאת קופת חולים, במוקדים לרפואה דחופה ובחדרי המיון, במעבדות ובמסגרת האשפוז ולעיתים גם על ידי מגישי עזרה ראשונה כמו מגן דוד אדום. לא כל טעות מהווה רשלנות רפואית המצדיקה פיציים ובכך נתמקד במאמר זה.

הגדרת רשלנות רפואית

מבחינת דיני נזיקין, רשלנות רפואית במהלך טיפול רפואי בחולים מוגדרת כמצב בו לא ננקטו על ידי הצוות הרפואי מידת זהירות ו/או רמת מיומנות סבירה. במידה שבשל רשלנות זו נגרם למטופל נזקי גוף ניתן לתבוע בשל כך פיצויים כספיים בעילה של רשלנות רפואית.

חשוב לדעת שבישראל אין חובת דיווח למטופל לגבי טעויות וכשלים שהתרחשו במהלך טיפול רפואי ובמקרים רבים המטופלים אינם מודעים לכך שיתכן ונפגעו עקב טיפול רשפואי רשלני והם זכאים לפיצויים.

טיפול שגוי תרופתי

מצב נפוץ שעשוי להיות מוגדר בתור טיפול רפואי רשלני הוא כאשר ניתן למטופל טיפול שגוי למשל, מתן תרופה שגויה. טעות בסוג התרופה ו/או מתן מינון שגוי עשויים להיחשב לרשלנות רפואית בטיפול. מדובר במצב שעשי להיות מסכן חיים במקרים רבים ובמקרים אחרים לגרום למטופל נזקים הן עקב השפעת התרופה הלא נכונה והן עקב אי מתן התרופה הנכונה ואי טיפול בבעיה.

אי הפניה לבדיקות נדרשות

מקרים נוספים של טיפול רפואי רשלני שעשויים להיות מוגדרים בתור רשלנות רפואית הם כאשר החולה לא הופנה לביצוע הבדיקות הנדרשות בהתאם למצבו. הדבר נוגע, הן לגבי הפנייה לבדיקת סקר אותה נהוג לבצע החל מגיל מסוים או במצב רפואי מסוים והן לגבי אי הפנייה לבדיקה המתבקשת לאור הסימפטומים והסימנים שאותם החולה מציג.

דוגמאות למצב רפואי הדורש הפנייה לבדיקה ספציפית כוללות, הפניה לבדיקת אק”ג עבור חולה המתלונן על תעוקת חזה כמו גם, הפניה לבדיקת MRI במקרים של בעיות בעמוד השדרה. כאשר אי ההפניה הוביל למצב של טעות באבחנה אשר גרמה נזק לחולה הדבר עשוי להיחשב לרשלנות. כך גם אי הפנייתו של חולה המראה סימפטומים מסוימים על ידי רופא המשפחה לרופא מומחה.

אי הפניה לבדיקות סקר

משרד הבריאות מוציא ומעדכן מעת לעת את ההנחיות לגבי ביצוע בדיקות סקר. בין היתר יש צורך בבדיקות סקר לשלילת סרטן תלוי גיל כמו, סרטן המעי הגס וסרטן השד. אי קיום ההנחיות על ידי הרופא המטפל עלול להוביל למקרים של גילוי מאוחר של המחלה או טעות באבחנה וכאשר הדבר גרם לכך שכבר לא ניתן לטפל במחלה יתכן והדבר יוגדר כרשלנות המצדיקה פיצויים.

מעקב לקוי

מטופלים  המאושפזים בבתי חולים או כאלה המטופלים במסגרת מרפאות קופת החולים לעיתים נדרשים למעקב רפואי על מצבם. חוסר מעקב או טיפול שגוי במהלך המקב  עלולים להביא להתדרדרות במצבו של  החולה ולגרום לו במקרים רבים לנזק בלתי הפיך. דוגמאות נפוצות למעקב לקוי הם מקרים של זיהום או דימום לאחר ניתוח שלא טופלו כנדרש.

אי זיהוי מצב מסכן חיים

ברפואה ישנם מצבים המחייבים זיהוי וטיפול מידי. מצבים נפוצים כאלה הם שבץ מוחי, התקף לב או צורך בניתוח קיסרי חירום. מצבים אלו מחייבים זיהוי מהיר וטיפול מידי. כאשר חולה הציג סימנים העלולים ללמד על התקף לב או שבץ מוחי, או כאשר מתקבלות אינדיקציה למצוקה עוברית, הצוות הרפואי נדרש לבצע הערכה מידית על מנת לטפל בחולה כראוי או לשלול את המצב המסוכן.

מצבים מסוכנים אלו צריכים להיבחן בהתאם לרקע הרפואי של החולה ומידת הימצאותם של גורמי סיכון מובהקים. אי הענקת טיפול מתאים במצבי חירום כאלו אשר הובילו לפגיעה חמורה במטופל או אף למותו עשוי להצדיק תביעה לפיצויים על ידי הניזוק או יורשיו בשל טיפול רפואי רשלני.

כדי לבדוק את פרטי המקרה שלכם, נצטרך לשאול מספר שאלות.
אנא מלאו טופס זה ואנחנו נחזור אליכם להמשך בירור.

רשלנות רפואית בניתוחים

כאן יכנס טופס יצירת קשר

הציפייה לקבל טיפול רפואי מיטבי באה לידי ביטוי במיוחד כאשר מדובר כאשר יש צורך בניתוח כירורגי. ניתן לחלק את הנושא של  רשלנות רפואית בניתוח סביב ניתוחים לשלושה שלבים, לפני הניתוח, במהלכו ולאחריו. שגיאה או טעות בניתוח היא העילה הנפוצה לתביעות בהקשר זה ויש צורך להוכיח כי השגיאה לא הייתה מחויבת המציאות במקרה הספציפי.

במהלך תביעה בעניין רשלנות רפואית בניתוח, יש צורך להוכיח כי הטעות בניתוח נבעה מכך שהצוות הרפואי חרג מסטנדרט הזהירות הנדרש ממנו וכתוצאה מהטעות שנעשתה נגרם בפועל הנזקים לתובע.

טעות בניתוח

סוגים נפוצים של טעות בניתוח כוללים, השארת חפצים כמו מכשירים או ספוגים בגופו של המנותח, ביצוע פרוצדורה שגויה או ניתוח במקום הלא נכון, ניקוב של המעיים שהוביל לדליפה, חיתוך שגוי של עורק, עצב או וריד, טעויות הרדמה, אי זיהוי פציעות שנגרמו תוך כדי הניתוח והימנעות מתיקון של טעויות ניתוחיות במהלך ההליך.

רשלנות רפואית טרם הניתוח

ישנם מקרים שעשויים להיות מוגדרים בתור טיפול רפואי רשלני בניתוח אשר מתרחשים עוד לפני הניתוח עצמו. מקרה נפוץ שכזה הוא היעדר קבלת הסכמה מדעת לפני ביצוע ההליך. הדבר אינו רלוונטי למצבי חירום בהם לא ניתן היה לקבל את הסכמתו של המטופל לניתוח. בניתוחים מתוכננים הרופא מחויב לספק למטופל את כל המידע לגבי ההליך והסיכונים הנלווים לו טרם הניתוח.

רשלנות רפואית לאחר ניתוח

גם אופן הטיפול לאחר ביצוע של ניתוח חייב לעמוד בסטנדרטים רפואיים מקובלים וכאשר הדבר לא נעשה יתכן ומדובר ברשלנות רפואית. במהלך טיפול רפואי לאחר ניתוח, הרופא נדרש לקיים פגישת מעקב עם מטופל ולדון עמו באופן שהניתוח התנהל ותוצאותיו. הפגישה צריכה לכלול גם דיון לגבי ההתנהלות הנדרשת מהמטופל בהמשך ווידוא כי מצבו של המטופל מאפשר את שחרורו.

רשלנות במעקב הריון

חלק ניכר מתביעות רשלנות רפואית מוגש בגין מחדלים שאירעו במהלך ההיריון. תהליך ההיריון הינו ממושך והוא מצריך מעקב רפואי צמוד במגוון היבטים שונים, על מנת להבטיח את בריאותם של האם ההרה והעובר. אחד התפקידים של הרופא הוא ביצוע מעקב הריון על מנת לאבחן בעיות רפואיות כמו היפרדות שליה, מצוקה עוברית, אבחון תסמונות גנטיות ומומים בעובר וכן הלאה.

במסגרת המעקב יש לבצע בדיקות באופן שוטף והן חיוניות לשם זיהוי וטיפול מוקדם ככל שניתן. אי הפניית האם לביצוע הבדיקות הנדרשות, ביצוע רשלני של בדיקה, פיענוח רשלני של הממצאים, טעות באבחנה או התעלמות מממצאים בעייתיים  עשויים לקיים עילת רשלנות ולהצדיק תביעת פיצויים.

לייעוץ והערכת סיכויי התביעה

התיישנות ברשלנות רפואית

על פי דיני נזיקין, על רשלנות רפואית חלה התיישנות לאחר 7 שנים מהיום שבו נולדה עילת התביעה. כאשר הנזקים לניזוק התגלו מיד אזי מרוץ ההתיישנות יתחיל ביום שבו ארע המעשה או המחדל. במידה והנזק מתגלה לניזוק רק בהמשך תקופת ההתיישנות תחל ביום בו נתגלה הנזק בפועל אך לא יאוחר  מעשר שנים מיום האירוע  עצמו.

במידה ואתם סבורים כי נגרם לכם נזק עקב טיפול רפואי רשלני, כדאי לכם להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום מוקדם ככל שניתן. בכל מקרה חשוב שתאספו את כל התיעוד הרפואי הנוגע לעניין. מומלץ לתעד בכתב ובאופן מסודר את כל השתלשלות האירועים מתחילתם. פרטו לגבי הבעיה הרפואית ממנה סבלתם, למי פניתם תחילה, כיצד טופלתם ועל ידי מי וכן הלאה.

סיכום: טיפול רפואי רשלני

לסיכום הנושא, במאמר זה התמקדנו ברשלנות במסגרת טיפול רפואי לסוגיו. כפי שציינו טיפול רפואי רשלני יכול להתרחש במגוון של מוסדות רפואיים ולהצדיק הגשת תביעה לפיצויים כנגד הרופא, המרפאה וכן הלאה. הרחבנו בין היתר לגבי  טעות באבחנה באוכלוסיות שונות, טעות בניתוח, לפניו ולאחריו, כמו גם על טיפול שגוי בדגש על אוכלוסיית הקשישים.

: על מנת שמקרה יוגדר בתור רשלנות רפואית הוא חייב לכלול שלושה מרכיבים, התרשלות, גרימת נזק, וקיום של קשר סיבתי בין ההתרשלות לבין הנזק. התרשלות מוגדרת כחריגה מסטנדרט הזהירות של הטיפול הסביר. בקיום הקשר יש להוכיח שהנזק נגרם כתוצאה מהטיפול רשלני ולא כתוצאה מכל גורם אחר.
במקרה של רשלנות רפואית שביצע רופא, החוק מאפשר הן לתבוע אותו אישית והן את המוסד הרפואי בו הוא מועסק. בדרך כלל לא מקובל לתבוע את הרופא באופן אישי ומומלץ לעשות זאת רק בלית ברירה. מצב בו יומלץ לתבוע ישירות את הרופא יהיה כאשר המוסד הרפואי במסגרתו ניתן הטיפול הרשלני התנער מהרופא.

תוכן עניינים

Picture of אודות עו"ד ערן שפילינגר

אודות עו"ד ערן שפילינגר

עו"ד ערן שפילינגר, מייצג נפגעי תאונות ונפגעי רשלנות רפואית בתביעות פיצויים נגד חברות ביטוח ונגד מוסדות רפואיים. משרד עו"ד שפילינגר מוכר כמשרד עורכי דין בולט בתחומי הנזיקין והרשלנות הרפואית.

קראו עוד >>
דילוג לתוכן