לוגו שפילינגר משרד עו"ד

5 דברים שצריך לדעת על הסכם פשרה בתאונת דרכים

הסכם פשרה בתאונת דרכים

תאונת דרכים היא תמיד אירוע מלחיץ. מטבע הדברים, בימים שלאחר התאונה אנחנו לא חושבים בצורה שקולה על הזכויות המשפטיות שלנו. בדרך כלל נעדיף להתרכז בטיפול הרפואי או בתיקון הרכב ולא בעורכי דין ותביעות משפטיות. בשלב הזה, אם נודע לחברת הביטוח על תאונת הדרכים, היא עלולה לגלות יוזמה ולהציע לכם פיצוי כספי על הנזקים הגופניים שנגרמו לכם. קבלת הפיצוי כרוכה בחתימה על הסכם פשרה.

הדבר החשוב ביותר שתלמדו כאן: הסכם פשרה בתאונת דרכים הוא חוזה משפטי מנוסח היטב, מעין “גביע קדוש” של חברות הביטוח שנחקר ועבר תהליכי ייעול ושיפור על ידי מיטב המשפטנים, כדי לכסות את חברת הביטוח מכל כיוון. הסכם פשרה בתאונת דרכים הוא המסמך שקובע באופן סופי את סכום הפיצוי שתקבלו מחברת הביטוח עקב הנזקים שנגרמו בתאונה. גם אם בבירור הרפואי יעלו ממצאים חדשים או שתחול החמרה במצבכם לאחר חתימת הסכם פשרה בתאונת דרכים, לרוב לא ניתן להשיב את הגלגל לאחור ולקבל פיצוי נוסף.

הסכם פשרה תאונת דרכים
חברת הביטוח מעוניינת להגיע להסדר חתום ומחייב, כמה שיותר מהר

מהו הסכם פשרה בתאונת דרכים?

במאמר זה נתייחס לתביעות והסכמי פשרה הקשורים לנזקי גוף, כלומר – תביעות לביטוח החובה.

הסכם פשרה בתאונת דרכים, הנקרא לעיתים “שטר סילוק” או “כתב קבלה וויתור”, הוא מסמך משפטי שנועד לפתור את התביעה הפוטנציאלית של הנפגע בתאונה כלפי חברת הביטוח.

הסכם פשרה תאונת דרכים כולל בדרך כלל את המידע הבא:

  • פרטי התאונה, לרבות תאריך ומיקום.
  • פרטי הנפגע החותם על הסכם הפשרה.
  • פרטי הצדדים להסכם, לרבות שמות ופרטי התקשרות
  • פירוט סכום הפיצוי שישולם לנפגע עקב התאונה.
  • הצהרת הנפגע שבתמורה לתשלום סכום פיצוי זה, הוא מוותר לחלוטין על זכותו להגיש כל תביעה שהיא נגד ביטוח החובה ונגד נהג הרכב המבוטח, אפילו אם מצבו יחמיר בהמשך.
  • הצהרות נוספות הכובלות את הנפגע ואינן מאפשרות לו להגיש תביעה לגורמים אחרים, כגון המוסד לביטוח לאומי.
  • התחייבות של הנפגע להשיב לחברת הביטוח את הכספים ששילמה לו ואת ההוצאות שייגרמו לה, אם הנפגע יגיש תביעה כזו בהמשך.

לייעוץ והערכת סיכויי התביעה

לפני שאתם חותמים על הקו המקווקו, הנה חמישה דברים שצריך לדעת על הסכם פשרה בתאונת דרכים.

1. הסכם פשרה תאונת דרכים: מכסה את כל התביעות

לאחר תאונת דרכים אתם עלולים לחשוב שהכאב רק זמני ויחלוף בהמשך. לעתים רבות, סוגים שונים של פגיעות כמו פריצות דיסק בעמוד השדרה, תסמונות כאב כרוני, פגיעות ברצועות הכתף, במניסקוס בברך וסוגים רבים של פגיעות אחרות, אינם מתגלים מייד אלא רק לאחר מעקב רפואי ממושך. אתם מוזמנים לקרוא באתרנו, לדוגמה, על פגיעת צליפת שוט בתאונת דרכים, על כאב גב אחרי תאונה וכן מאמרים מקצועיים בנושאים דומים נוספים.

בחתימה על הסכם פשרה לפני שהשלמתם את הבירור הרפואי והמעקב הנדרש, אתם מקבלים פיצוי כספי שאינו מביא בחשבון את הנזקים הגופניים האלו, ומוותרים על זכותכם לתבוע פיצוי נוסף עבור אותם נזקים.

בנוסף, אתם מתחייבים שלא לתבוע את המוסד לביטוח לאומי וכובלים את עצמכם בהתחייבויות נוספות, שנועדו להגן על חברת הביטוח מפני הוצאות נוספות הקשורות בכם.

2. הסכם פשרה בתאונת דרכים הוא הסדר סופי

ברוב המוחלט של המקרים, לא תוכלו לחזור בכם לאחר חתימה על הסכם הפשרה. מדובר בחוזה משפטי מחייב שניתן לאכיפה בבית המשפט.

לדוגמה, גם אם תגלו שאחת הפציעות שלכם חמורה יותר ממה שחשבתם בעת חתימת ההסכם, לא תהיו זכאים לפיצוי נוסף ולא תוכלו לנקוט בצעדים משפטיים נוספים.

3. התיישנות על הגשת תביעת פיצויים בתאונת דרכים

ואם נמתין זמן רב מדי לאחר התאונה, לצורך השלמת הבירור הרפואי – מה לגבי התיישנות של התביעה?

ראשית, שימו לב שמאמר זה עוסק בפיצויים עקב נזקי גוף בתאונת דרכים, כלומר בתביעה לביטוח החובה. בתביעות על נזקים לרכב ונזקי רכוש אחרים, הכללים שונים ויש להתייעץ עם עורך דין בהתאם.

נכון למועד כתיבת שורות אלו, תביעה על נזקי גוף לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מתיישנת תוך 7 שנים מיום התביעה, ואצל מי שהיו קטינים בעת שנפגעו בתאונת הדרכים: תוך 7 שנים מיום הגיעם לגיל 18.

למרות שאנו ממליצים לא להשתהות יותר מדי עם הגשת התביעה, אל תתנו לחברת הביטוח האחרת ללחוץ עליכם לחתום על הסכם.

4. יש לדעת לחשב את שווי הפיצויים / ערך התביעה

כאן יכנס טופס יצירת קשר

חברות ביטוח מציעות בדרך כלל סכום פשרה ראשוני נמוך. לעתים מוצע סכום לא עגול (לדוגמה: 21,477 ש”ח), שנועד להיראות כאילו מדובר בתוצאה של חישוב מסובך ומורכב מדי להבנה עבור “האזרח הפשוט”.

חברת הביטוח לא תספר לך איך מתבצע חישוב הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים, ושאולי אתה זכאי לפיצויים בגין רכיבי נזק שכוללים:

  • הפסדי שכר או הכנסות עקב חופשת מחלה
  • סיכון של הפסדי השתכרות עתידיים עקב הפציעה והשלכותיה לעתיד
  • הוצאות רפואיות שלא כלולות בסל הבריאות
  • כאב וסבל
  • נזקים נוספים בהתאם למקרה הספציפי, כגון צורך בעזרת הזולת, הוצאות נסיעה לטיפולים רפואיים…
  • שכר טרחת עורך דין: כן, קראתם נכון. שכר טרחת עורך הדין שמייצג אתכם נגד חברת הביטוח, הוא חלק מהפיצוי שחברת הביטוח תשלם.

לייעוץ והערכת סיכויי התביעה

5. אפשר לנהל משא ומתן על סכום הפיצויים בהסכם פשרה

כפי שהסברנו, חישוב שווי הפיצויים המגיע לכם דורש ידע רב ומקצועיות. הגורם המקצועי ביותר ובעל הידע הרב ביותר בחישוב שווי התביעה, הוא חברת הביטוח. לכן, משא ומתן שתנהלו בעצמכם מול חברת הביטוח, עלול להוביל לתוצאות נהדרות עבור חברת הביטוח, אך לא טובות עבורכם.

הצעת הפשרה הראשונה מחברת הביטוח אינה הצעה סופית. במקרים רבים, הצעה נגדית יכולה להביא לפשרה גבוהה יותר. כשחברת הביטוח מצליחה לקבל את חתימת הנפגע על הסכם פשרה בתאונת דרכים, לפני שהחותם מבין את הערך האמיתי של תביעתו, הדבר בדרך כלל חוסך לחברה הרבה כסף.

זכרו שחברת הביטוח יודעת להעריך את הסיכון הכספי הצפוי לה בכל תביעה ותביעה. כאשר הנפגע אינו מיוצג על ידי עורך דין תאונות דרכים, ותביעתו מוגשת תוך זמן קצר לאחר התאונה, התביעה משקפת לחץ כספי וחוסר הבנה בדרכי חישוב הפיצוי המגיע. כך, הסיכון הכספי העומד בפני חברת הביטוח הוא נמוך מאוד, ואין לה שום אינטרס להציע סכומי פיצוי ריאליים ביחס לנזקים האמיתיים שנגרמו לנפגע.

כאשר חברת הביטוח מקבלת תביעה מסודרת מעורך דין אותו היא מכירה, על סמך תיקים קודמים, כבעל הידע והכישורים הנדרשים לנהל תביעת פיצויים כראוי – פני הדברים נראים אחרת.

סיכום

אם כן, הסכם פשרה בתאונת דרכים הוא מסמך שנערך על ידי חברת הביטוח, המחייב את חברת הביטוח לשלם לנפגע פיצוי כספי. בתמורה, הנפגע משחרר את חברת הביטוח ואת נהג הרכב מכל אחריות כספית כלפיו בקשר לתאונת הדרכים, בין אם סכום הפיצוי היה גבוה או שהיה נמוך מהפיצוי שמגיע לנפגע לקבל.

הסכם כזה יכול להיות מפתה. מדובר בסכום פיצוי שמתקבל מייד, ללא מאבק משפטי ממושך. אנחנו יודעים שהיעדרות ממושכת מהעבודה עקב תאונת דרכים, עלולה לגרום לכם ללחץ כלכלי בטווח הזמנים הקרוב. גם חברת הביטוח מודעת היטב לקושי זה שאתם מתמודדים איתו, והיא לא תהסס לנצל אותו לטובתה כדי לשכנע אתכם לוותר על תביעה כלפיה, בתמורה לנזיד עדשים. תמיד זכרו שבחתימה על הסכם פשרה בתאונת דרכים, אתם יוצרים לעצמכם מסמך משפטי מחייב. למרבה הצער, אם ההסכם נערך ללא מעורבות של עורך דין לתאונות דרכים המייצג אתכם, הוא עשוי להועיל יותר לחברת הביטוח מאשר לכם, הנפגעים.

אל תסכנו את הזכויות המשפטיות שלכם ואולי גם את עתידכם הכלכלי על ידי חתימה על הסכם פשרה בתאונת דרכים, לפני שתדברו עם עורך דין.

תוכן עניינים

Picture of אודות עו"ד ערן שפילינגר

אודות עו"ד ערן שפילינגר

עו"ד ערן שפילינגר, מייצג נפגעי תאונות ונפגעי רשלנות רפואית בתביעות פיצויים נגד חברות ביטוח ונגד מוסדות רפואיים. משרד עו"ד שפילינגר מוכר כמשרד עורכי דין בולט בתחומי הנזיקין והרשלנות הרפואית.

קראו עוד >>
דילוג לתוכן