לוגו שפילינגר משרד עו"ד

רשלנות רפואית שיתוק מוחין

רשלנות רפואית שיתוק מוחין, ילד בכיסא גלגלים

לאחר הלידה, במצב בו חלילה מתגלה שהרך הנולד סובל משיתוק מוחין, לעתים עולה חשש שהדבר נגרם עקב רשלנות רפואית בלידה או רשלנות במעקב ההריון. שיתוק מוחין יכול להיגרם ממגוון סיבות, רובן לא קשורות לרשלנות רפואית. במאמר זה נפרט בקצרה כיצד עלול להיגרם, עקב רשלנות רפואית, שיתוק מוחין אצל היילוד.

שיתוק מוחין

שיתוק מוחין (CP – Cerebral Palsy) הוא כינוי כללי לקבוצת ליקויים נוירולוגיים הקשורה להתפתחות לא תקינה של מוח העובר במהלך ההריון, או לנזק מוחי שנגרם לו לפני הלידה, במהלכה או אחריה. ליקויים נוירולוגיים אלו יכולים להתבטא בצורה של הפרעות בתנועה והתפקוד המוטורי, פגיעה בחוש השמיעה או בראיה, פגיעה ביכולת הקוגניטיבית, קשיי דיבור, קשיים בשליטה בסוגרים ובפגיעות תפקודיות אחרות.

נהוג לאפיין שיתוק מוחין לפי סוגים שונים, לדוגמה, שיתוק מוחין ספסטי המאופיין בנוקשות שרירים וקשיי תנועה, שיתוק מוחין אטקסי או שיתוק מוחין דיסקינטי.

 

מה גורם לשיתוק מוחין?

כאמור, שיתוק מוחין יכול להיגרם מהתפתחות מוחית לא תקינה בזמן ההריון, או מנזק שפגע במוח לפני הלידה, במהלך הלידה או לאחריה. מספר דוגמאות לגורמים לשיתוק מוחין הן:

  • במהלך ההריון: מחלות מסוימות של האישה ההרה, לחץ דם נמוך או מחסור בחמצן אצל האישה, זיהומים שונים, מום גנטי אצל העובר, סיבוכים של חבל הטבור, אירוע מוחי אצל העובר, חבלת בטן שנגרמה לאישה ההרה.
  • במהלך הלידה: מחסור בחמצן לילוד, חבלת ראש במהלך הלידה, לידה מוקדמת.
  • לאחר הלידה: חבלה לאחר הלידה (לדוגמה במקרה בו היילוד נפל ונחבל), אירוע מוחי, מחסור בחמצן, הדבקות במחלות או בזיהומים מסויימים (לדוגמה דלקת קרום המוח).

ניתן לראות ששיתוק מוחין עלול להיגרם ממגוון סיבות שונות כדרך הטבע או עקב טראומה במהלך ההריון. במקרים אחרים נגלה שטיפול רפואי רשלני גרם לשיתוק מוחין.

 

רשלנות רפואית – שיתוק מוחין עקב רשלנות במעקב הריון

כאמור, שיתוק מוחין יכול להיגרם ממגוון סיבות שאינן קשורות ברשלנות רפואית בהריון ולידה. גם מעקב הריון תקין שנעשה בהתאם לכל ההנחיות ואמות המידה הרפואיות, לא תמיד יכול לאתר מומים מסוימים בעובר או פגיעות טראומתיות שנגרמו למוח העובר במהלך ההריון. עם זאת, אנו נתקלים במקרים בהם ניתן וצריך היה לאתר את הפגיעה המוחית, או סימנים אחרים של סכנה לפגיעה מוחית כזו במהלך מעקב ההריון ולמעשה נגרם ליילוד עקב רשלנות רפואית שיתוק מוחין.

לדוגמה, במקרים בהם ניתן למצוא פגיעה מוחית אצל העובר במסגרת בדיקות הריון כגון סקירת מערכות, אך עקב חוסר מקצועיות או טעות רשלנית מצד הרופא – הוא לא שם לב לממצאים אלו. כך, נמנעת מהאישה ההרה האפשרות לבחור לבצע הפלה ולהימנע מלידת ילד שיסבול כל חייו מנכות קשה על רקע פגיעה מוחית.

דוגמה אחרת היא מצב בו האישה ההרה מגיעה לבדיקה בה הגורם הרפואי לא שם לב לסימנים של מצוקה עוברית, או שאינו מבין את חומרת הממצאים שעלו בבדיקה שערך. באופן זה ניתן לפספס סימנים של מקרה חירום רפואי אצל העובר, ולמנוע ממנו טיפול רפואי מתאים כגון זירוז לידה או ניתוח תוך רחמי שהיו עשויים למנוע את הנזק המוחי.

לייעוץ והערכת סיכויי התביעה

רשלנות רפואית – שיתוק מוחין בשל רשלנות רפואית בלידה

במקרים מסוימים, סיבוכים במהלך הלידה יכולים להוביל לנזק מוחי אשר בעקבותיו יתפתח שיתוק מוחין. לעתים, סיבוכי לידה כאלו נובעים מרשלנות רפואית בלידה.

דוגמאות למצבים כאלו הן איחור בזיהוי סימני מצוקה עוברית בלידה, היערכות לקויה ללידה (בעיקר במקרים בהם היו אינדיקציות רפואיות מוקדמות לצורך בצוות רפואי מיוחד בחדר הלידה), התארכות מהלך הלידה וקשיים בחילוץ היילוד, איחור בקבלת החלטה לבצע זירוז לידה, לידה מכשירנית או לידה בניתוח קיסרי, חבלת ראש ליילוד במהלך הלידה, חשיפת היילוד לזיהום במהלך הלידה וכיוצא באלו.

 

פיצויים עקב רשלנות רפואית שיתוק מוחין

רשלנות רפואית בדרך כלל נוצרת עקב טעות, חוסר זהירות או תהליך קבלת החלטות שאינו עומד בסטנדרטים הרפואיים הנהוגים בישראל. לא מדובר חלילה בזדון או כוונה רעה אחרת מצד הצוות הרפואי, המקדיש את חייו להצלת חיים ולטיפול בבני אדם.

עם זאת, שיתוק מוחין גורם לנכות קשה ובלתי הפיכה איתה יתמודדו הן הרך הנולד והן בני משפחתו לאורך חייהם. ככל שנוצר אצל היילוד עקב שיתוק מוחין כתוצאה מרשלנות רפואית, יש צורך לפצות אותו ואת משפחתו ולהעניק להם את המשאבים הפיננסיים הדרושים לצורך טיפול ביילוד ושיפור תנאי חייו.

ככל שיוכח בבית המשפט שנגרם ליילוד שיתוק מוחין כתוצאה מרשלנות רפואית, היילוד יהא צפוי לקבל פיצויים עבור טיפולים רבים שיזדקק להם, עבור צרכיו השיקומיים והסיעודיים בהתאם לנכות שנגרמה לו, עבור הפגיעה בכושר ההשתכרות ולעתים אף אובדן כושר עבודה מלא (אשר בעקבותיו היילוד יזדקק לתמיכה כלכלית למשך כל חייו) ועבור הכאב והסבל הכרוכים בנכותו הקשה. בני משפחתו עשויים אף הם להיות זכאים לפיצויים כמי שנושאים בהוצאות רבות להטבת נזקיו של הילד, וסופגים הפסדי הכנסות עקב הצורך בטיפול כה אינטנסיבי וצמוד בילד הנכה. בהקשר זנה נמליץ לכם לקרוא מאמר שכתבנו בעניין חישוב פיצויים בתביעת רשלנות רפואית.

מעבר לכך, ללא קשר לשאלת קיומה או היעדרה של רשלנות רפואית, יש לבדוק מהן זכויותיו של היילוד מהמוסד לביטוח לאומי ולטפל בהגשת תביעה בהתאם.

לסיכום, תביעת פיצויים עקב שיתוק מוחין היא תביעה מאתגרת ומורכבת מאוד. מלאכת הוכחת הקשר בין הנזק המוחי שהוביל לשיתוק מוחין, לבין הטיפול הרפואי בהריון או בלידה,  אינה פשוטה כלל. במידה וילדכם אובחן עם שיתוק מוחין וקיים בלבכם חשש שמצב זה נגרם עקב רשלנות בטיפול הרפואי, רצוי שתפנו להתייעץ עם עורך דין העוסק ברשלנות רפואית.

תוכן עניינים

Picture of אודות עו"ד ערן שפילינגר

אודות עו"ד ערן שפילינגר

עו"ד ערן שפילינגר, מייצג נפגעי תאונות ונפגעי רשלנות רפואית בתביעות פיצויים נגד חברות ביטוח ונגד מוסדות רפואיים. משרד עו"ד שפילינגר מוכר כמשרד עורכי דין בולט בתחומי הנזיקין והרשלנות הרפואית.

קראו עוד >>
דילוג לתוכן