לוגו שפילינגר משרד עורכי דין
לשיחת ייעוץ ללא התחייבות :

073-3678500‬

תאונות אופניים חשמליים

אופניים חשמליים הם כלי תחבורה זול, יעיל וידידותי לסביבה. הם מאפשרים להתנייד בקלות ממקום למקום בתוך העיר, ללא תלות בתחבורה ציבורית, בכלי רכב פרטי או במקום חניה. ככאלו, האופניים החשמליים הפכו לטרנד של ממש בשנים האחרונות וניתן למצוא אותם בכל פינת רחוב בעיר. בדומה לכלים דו גלגליים אחרים המעורבים בתאונות דרכים, אנו עדים לכמות הולכת וגוברת של רוכבים שנפגעים עקב תאונות אופניים חשמליים. 

אופניים חשמליים נחשבים לכלי רכב או לאופניים רגילים?

על אף שהכבישים והרחובות מלאים ברוכבי אופניים חשמליים, המדינה מתעכבת באסדרה (רגולציה) הקשורה בהם. כבר קיימות תקנות הנוגעות לגיל המינימלי לנהיגה על אופנים חשמליים, חובה לעבור מבחן תיאוריה כדי לנהוג בהם ותקנות נוספות. ברם, המדינה עוד לא הסדירה בחוק את מעמדם של אופניים חשמליים, ככלי רכב מנועי לכל דבר. לכן, אף חברת ביטוח בישראל לא מוכרת “ביטוח חובה” לאופניים חשמליים.

תפקידו של ביטוח חובה הוא לדאוג לפיצויים במקרה בו נגרמו לנו נזקי גוף בתאונת דרכים. הוא מכסה את המשתמש ברכב המבוטח, ואת הולכי הרגל ורוכבי האופניים והקורקינטים שעלולים להיפגע מהרכב. במצב בו אופניים חשמליים לא נחשבים ל”כלי רכב”, לא ניתן לרכוש עבורם ביטוח חובה שכזה. נפגעי תאונות אופניים חשמליים יקבלו פיצויים רק במקרים בהם היה מעורב כלי רכב באותה תאונה, שכן ביטוח החובה של כלי הרכב יכסה גם את רוכב האופניים החשמליים שנפגע.

פיצויים במקרים של תאונות אופניים חשמליים

במקרה משנת 2015, אישה חצתה מעבר חציה כשהרמזור להולכי רגל היה ירוק. רוכב אופניים חשמליים שרכב במהירות גבוהה על הכביש, לא עצר ברמזור האדום באותה צומת, ודרס את הולכת הרגל.

מכיוון שלאופניים חשמליים אין ביטוח חובה, הנפגעת הגישה תביעה נגד קרנית – הקרן הממשלתית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, שתפקידה לפצות נפגעי תאונות דרכים במקרים בהם לרכב הפוגע אין ביטוח חובה. במקרה זה, בית המשפט קבע שאופניים חשמליים הם לא “כלי רכב מנועי” ולא צריך לבטח אותם בביטוח חובה. לכן, לא מדובר ב”תאונת דרכים”. מדובר למעשה בתאונה רגילה, בדומה לתאונה עם אופניים רגילים. לכן, במקרים בהם הולכי רגל נפגעים בתאונות אופניים חשמליים, יש באפשרותם להגיש תביעת נזיקין אישית נגד רוכב האופניים, אך הם מנועים מלתבוע את קרנית.

במקרה אחר משנת 2013 רוכב אופניים חשמליים נהרג מפגיעת מכונית. התובעים (יורשיו של ההרוג), הגישו תביעת פיצויים נגד ביטוח החובה של הרכב הפוגע. הם טענו שאופניים חשמליים הם לא “כלי רכב מנועי” ולכן יש להתייחס למנוח כרוכב אופניים רגילים שנדרס על ידי הרכב שפגע בו. כך היה נהוג עד היום ולכן, ביטוח החובה של המכונית שהייתה מעורבת בתאונה, צריך לפצות את יורשיו של רוכב האופניים החשמליים שנהרג.

העניין נדון בבית המשפט המחוזי בחיפה, אשר קבע שאופניים חשמליים הם אכן “כלי רכב מנועי” לכל דבר. ככאלו, אסור לנהוג בהם בלי ביטוח חובה. בית המשפט קבע בפסק הדין, שהאופניים החשמליים אינם דומים לאופניים רגילים, והם כלי רכב ממונע. לכן, רוכב אופניים חשמליים חייב לרכוש פוליסת ביטוח חובה לאופניים. כך, בית המשפט דחה את תביעת המנוח נגד חברת הביטוח של הרכב הפוגע.

משמעות פסק הדין היא גדולה. למעשה, נהיגה בכלי רכב מנועי ללא ביטוח חובה היא עבירה פלילית. כך, משהאופניים החשמליים הוגדרו ככלי רכב מנועי, אסור לנהוג בהם ללא ביטוח חובה. מצד שני, אף חברת ביטוח בישראל איננה מוכרת ביטוח חובה לאופניים חשמליים. כך נוצר מצב אבסורדי לפיו אסור לנהוג במדינת ישראל באופניים חשמליים ומי שבכל זאת נוהג בהם ונפגע בתאונה, עלול למצוא את עצמו ללא פיצוי.

יורשיו של רוכב האופניים החשמליים, הגישו ערעור על פסק הדין לבית המשפט העליון ובשנת 2020 העליון נתן פסק דין לפיו לא ניתן לערוך בימים אלו ביטוח חובה לאופניים חשמליים בישראל ולא ניתן לראות באופניים חשמליים “כלי רכב מנועי” לפי החוק. לכן, בתאונה בין אופניים חשמליים לכלי רכב אחר (מכונית, אופנוע, אוטובוס…), ביטוח החובה של כלי הרכב המעורב בתאונה יפצה גם את רוכב האופניים החשמליים על הנזקים הגופניים שלו, כאילו רוכב האופניים החשמליים היה רוכב אופניים רגילים או הולך רגל. במקרים של תאונות אופניים חשמליים עם הולך רגל או עם רוכב אופניים אחר, ניתן להגיש תביעת נזיקין רגילה נגד מי שאשם בתאונה.

לסיכום, נכון להיום אין חובה להוציא רישיון נהיגה לרכיבה על אופניים חשמליים והם לא מוגדרים בחוק ככלי רכב מנועי שחייבים לבטח בביטוח חובה. לכן, רוכבי אופניים חשמליים (והוריהם) צריכים לדעת היטב:

  1. אם במהלך הרכיבה תפגעו בהולך רגל או רוכב אופניים אחר, סביר להניח שתוגש נגדכם תביעה אישית לפיצוי על הנזקים שנגרמו מהתאונה. לא תהיו זכאים לכיסוי ביטוחי מחברת ביטוח, ותצטרכו לשלם את הנזקים הגופניים שנגרמו, מכיסכם.
  2. אם במהלך הרכיבה הייתם מעורבים בתאונת דרכים עם כלי רכב אחר, כמו מכונית, אוטובוס, קטנוע… לא משנה מי אשם בתאונה, אתם זכאים לפיצוי על נזקי הגוף שלכם מביטוח החובה של אותו כלי רכב. במידה ולאותו כלי רכב אין ביטוח חובה, תוכלו להגיש תביעה נגד קרנית, הקרן הממשלתית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.

אם אתם שואלים את עצמכם כמה תאונות אופניים חשמליים יש בשנה, הסטטיסטיקה מצביעה על נתונים מבהילים למדי. אתם מוזמנים לקרוא, לדוגמה, את ההודעה לתקשורת בדבר העלייה החדשה בכמות תאונות אופניים חשמליים בשנת 2021 לעומת השנה הקודמת. נתונים אלו ממשיכים לעלות מדי שנה באופן עקבי, ואנו מקווים שמשרד התחבורה יפעל לשנות את המצב באמצעות חקיקה מתאימה והגדלת האכיפה. אמצעים אלו אולי יפחיתו את כמות תאונת אופניים חשמליים היום.

סעו בזהירות ושמרו על עצמכם.

תאונות ילדים עם אופניים חשמליות
אופניים הם כלי תחבורה מועדף על ילדים. לא נדרש רישיון נהיגה מסוג כלשהו לצורך רכיבה על אופניים, אפילו אם אלו אופניים חשמליים. כך, ילדים בגילאים...
עליכם לפנות עם הילד לבירור רפואי בהתאם לצורך, בבית חולים, במוקד רפואת חירום או בקופת החולים. בריאותו היא הדבר החשוב מכל. שמרו את כל המסמכים שתקבלו בכל ביקור אצל רופא. ההתנהלות שלכם כעת יכולה להשפיע על הזכויות השונות שמגיעות לילד, ולכן רצוי שתיצרו עמנו קשר לייעוץ וקבלת פרטים נוספים.
בהחלט כן. למצבים כאלו הוקמה קרנית – הקרן הממשלתית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. ניתן להגיש תביעת פיצויים נגד קרנית כאילו היה מדובר בתביעה נגד חברת הביטוח של הרכב שפגע בך.
ערן שפילינגר עורך דין

לייעוץ מהיר מעורך דין

תוכן עניינים
תאונות אופניים חשמליים
דילוג לתוכן